اعتراض پیاپی نمایندگان به لابیگری در مجلس/عبدالهی و تابش در صف معترضین/در جلسه دیروز شعب با حضور باهنر چه گذشت؟

یزدفردا :مجلس - عصر دیروز قرار بر تشکیل جلسهای برای تعیین تکلیف عضویت نمایندگان در کمیسیونهای تخصصی بود.

به گزارش خبرآنلاين، اين جلسه با حضور روساي شعب و محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس تشکيل شد تا درخواست نمايندگاني که از عضويت در چهار کميسيون برنامه و بودجه، امنيت ملي و سياست خارجي، صنايع و انرژي باز ماندهاند را بررسي کنند. اما نتيجه نهايي نه تنها اين نمايندگان را اقناع نکرد که اعتراض مجددشان در صحن عني امروز را نيز برانگيخت.
رضا عبدالهي نماينده ماهنشان و رئيس دو دوره کميسيون برنامه و بودجه آغازگر تذکرات به تصميمگيريهاي عضو پذيري در کميسيونها بود که گفت: چگونه کساني با دو سه دوره سابقه نمايندگي مجلس و عضويت در کميسيونهايي همچون برنامه و بوجه و امنيت ملي، از ادامه فعاليت در اين کميسيونها باز ماندهاند؟ اين چه روش تصميم گيري براي عضو پذيري است؟ چرا برخي با لابي با روساي شعب توانستهاند به عضويت اين کميسيونها در بيايند و افراد با سابقه نتوانستهاند؟
او که عضويتش در کميسيون برنامه و بودجه پذيرفته شده بود، ادامه داد: بايد روساي خاطي شعب تصميم گير در اين زمينه پاسخگو باشند و رئيس مجلس با استفاده از اختياراتش به اين موضوع ورود يافته و به احقاق حقوق نمايندگان بپردازد.
موسوي لارگاني نماينده فلاورجان که ميگفت حتي يک دقيقه هم در جلسات صحن علني و کميسيون اقتصادي مجلس هشتم غيبت نداشته و بالاترين درصد راي را در سراسر کشور داشته است، اظهار داشت: با اين حال با لابيگري، من از عضويت در کميسيون مورد نظر حذف شدم و نمايندگاني که با روساي شعب لابي کرده بودند و دم آنها را ديده بودند، به اين کميسيون راه يافتند!
لاريجاني با بيان اينکه اين موضوع در حوزه وظايف روساي شعب است و به هيات رئيسه ربطي ندارد، گفت: اين موضوع را در جلسه علني نميشود حل کرد. فيالحال نميتوان اين موضوع را حل کرد.
ايرج نديمي نماينده لاهيجان نيز که معترض پذيرش عضويت نمايندگان در کميسيونها بود، خطاب به رئيس مجلس ادامه داد: شما نايب رئيس مجلس را مامور به بررسي اختلافات در عضويت نمايندگان در شعب کردهايد پس نميتوانيد بگوييد که هيات رئيسه به موضوع تصميم شعب در عضويت نمايندگان وارد نميشود. خواهشمندم شخص رئيس مجلس در پي اعتراض نمايندگان به نحوه عضوگيري کميسيونها، به دفاع از حقوق نمايندگان بپردازد.
عليپور ديگر نماينده مجلس هم در تذکر ديگري با بيان اينکه «هيات رئيسه اصل را بر غافلگيري نمايندگان گذاشته است»، ادامه داد: در جلسه قبل خيلي از نمايندگان نميدانستند که وزير کشاورزي به مجلس ميآيد، امروز هم وزير بهداشت به صحن علني دعوت شدهاند که ما بياطلاع بوديم.
وي با بيان اينکه بايد تخصص نمايندگان براي عضويت در کميسيونها لحاظ ميشد، افزود: در کميسيون عمران دو سه نفر پزشک داريم! اين افراد چگونه ميخواهند در امور عمراني اظهار نظر کنند؟
محمدرضا تابش نماينده اردکان هم جلسه ديروز روساي شعب را «تعجب برانگيز» خواند و گفت: من به عنوان عضو کميسيون برنامه و بودجه انتخاب نشدم. در حاليکه بر اساس آيين نامه داخلي مجلس بنده که هم مدرک تحصيلي دکترا دارم، 12 سال سابقه نمايندگي دارم. 4 سال مسئول کميته اقتصادي اصل نود و 8 سال عضو کميسيون برنامه و بودجه و 12 سال هم عضو کميسيون تلفيق بودهام. نايب رئيس کميسيون هدفمندسازي يارانهها و يکسال هم نايب رئيس کميسيون تلفيق بودم. با اين حال به عضويت اين کميسيون پذيرفته نشدم. من اگر از حق خودم نتوانم دفاع کنم، از حق موکلانم هم نميتوانم دفاع کنم. اگر تصميم مقتضي اخذ نشود، بنده تصميم مقتضي را در خصوص ادامه وکالت موکلانم خواهم گرفت.
او که ليست 25 عضو کميسيون برنامه و بودجه را در دست داشت، بر اساس اسامي مندرج در آن گفت: از ميان آنها، تنها 21 نفر مدرک مرتبط و 19 نفر سابقه کاري مرتبط دارند. در ميان انها 11 نفر مدرک دکترا، 11 نفر مدرک فوق ليسانس و 3 نفر ليسانس را دارند. از اين 25 نفر، 10 نفر فاقد سابقه نمايندگي هستند. فقط 7 نفر از اعضاي سابق کميسيون برنامه و بودجه بودند.
در خلال تذکر وي، باهنر مشغول گفتوگو با رئيس مجلس بود که تابش خطاب به وي گفت: اگر ديروز شما جلسه را اداره ميکرديد اينگونه نمي شد!
لاريجاني با بيان اينکه در هر سه چهار کميسيون موارد خاصي بوده که بايد مورد توجه قرار ميگرفته، ادامه داد: طرح اين مسائل در صحن علني صحيح نيست و بايد راهکاري براي آن سنجيد. در شعب راي گيري مخفي بوده و من به عنوان رئيس مجلس نميتوانم دخالت مستقيمي بکنم.
/
  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا